Ερωτήσεις στην εισαγωγή των Ρητορικών Κειμένων

 

Α. ερωτήσεις κλειστού τύπου

1. «Λιγύς αγορητής» υπήρξε

Α. ο Όμηρος, Β. ο Ηρόδοτος, Γ. ο Θερσίτης, Δ. ο Σωκράτης

 

2. Στους ομηρικούς ήρωες η ρητορική ικανότητα

Α. είναι φυσικό τάλαντο

Β. είναι προνόμιο μόνο των ευγενών – ηγεμόνων

Γ. καλλιεργείται με συστηματική προσπάθεια

Δ. απαξιώνεται, αφού το ηρωικό πρότυπο είναι η ανδραγαθία στη μάχη

 

3. Στους ρητορικούς αγώνες των ομηρικών ηρώων έπαιρναν μέρος

Α. μόνο οι ηγεμόνες, Β. μόνο οι πολεμιστές, Γ. μόνο οι ραψωδοί, Δ. όποιος ήθελε

 

4. Η χρήση των εικότων στο ρητορικό λόγο οφείλεται στον

Α. Κόρακα και Τεισία, Β. Πρωταγόρα, Γ. Γοργία, Δ. Ισοκράτη

 

5. Η συστηματική ρητορική

Α.  γεννήθηκε στην Αθήνα (δημοκρατία, ισηγορία) και καλλιεργήθηκε ιδιαίτερα στη Σικελία

Β. γεννήθηκε στην Αθήνα (δημοκρατία, ισηγορία) και καλλιεργήθηκε ιδιαίτερα στις Συρακούσες

Γ. γεννήθηκε στη Σικελία και καλλιεργήθηκε ιδιαίτερα στην Αθήνα (δημοκρατία, ισηγορία)

Δ. γεννήθηκε στις Συρακούσες και καλλιεργήθηκε ιδιαίτερα στην Αθήνα (δημοκρατία, ισηγορία)

 

6. Ιδιαίτερα συνέβαλε στην εξέλιξη της ρητορικής

Α. Ο Κόραξ και ο Τεισίας, Β. ο Πρωταγόρας, Γ. ο Πρόδικος, Δ. ο Γοργίας

 

7. Σφοδρή κριτική στη ρητορική άσκησε

Α. ο Ισοκράτης, Β. ο Πλάτων, Γ. ο Λυσίας, Δ. ο Περικλής

 

8. Σχετικά με την παιδευτική αξία της ρητορικής ο Ισοκράτης

Α. διαφωνούσε απόλυτα και με τους δασκάλους της ρητορικής (σοφιστές) και με τον Πλάτωνα

Β. συμφωνούσε απόλυτα και με τους δασκάλους της ρητορικής (σοφιστές) και με τον Πλάτωνα

Γ. συμφωνούσε εν μέρει με τους δασκάλους της ρητορικής (σοφιστές) και όχι με τον Πλάτωνα

Δ. συμφωνούσε εν μέρει και με τους δασκάλους της ρητορικής (σοφιστές) και με τον Πλάτωνα

 

9. Οι επιδεικτικοί λόγοι εκφωνούνταν στην Αθήνα

Α. στην Εκκλησία του  Δήμου, Β. στα δικαστήρια, Γ. δημόσιες γιορτές Δ. στον Άρειο Πάγο

 

10. Ο επιφανέστερος ρήτορας συμβουλευτικών λόγων κρίνεται

Α. ο Λυσίας, Β. ο Δημοσθένης, Γ. ο Ισοκράτης, Δ. ο Πλάτων

 

11. Το κυριότερο δικαστήριο της κλασικής Αθήνας ήταν

Α. η Ηλιαία, Β. η Βουλή, Γ. ο Άρειος Πάγος, Δ. η Εκκλησία του Δήμου

 

12. Για ζητήματα εξωτερικής πολιτικής του αθηναϊκού κράτους αποφάσιζε

Α. η Ηλιαία, Β. η Βουλή, Γ. ο Άρειος Πάγος, Δ. η Εκκλησία του Δήμου

 

13. Στην Πνύκα συνεδρίαζε

Α. η Ηλιαία, Β. η Βουλή, Γ. ο Άρειος Πάγος, Δ. η Εκκλησία του Δήμου

 

14. Το μόνο όργανο του αθηναϊκού κράτους της κλασικής εποχής στο οποίο μπορούσαν να συμμετέχουν και μη Αθηναίοι ήταν

Α. η Ηλιαία, Β. η Βουλή, Γ. ο Άρειος Πάγος, Δ. κανένα

 

15. Τα ενθυμήματα βρίσκονται

Α. στο προοίμιον, Β. στην διήγησιν, Γ. στην πίστιν, Δ. στον επίλογο

 

16. Τα ιστορικά παραδείγματα ανήκουν

Α. στις έντεχνες πίστεις, Β. στις άτεχνες πίστεις, Γ. στις γνώμες, Δ. στα πάθη 

 

17. Βραχυλογικοί συλλογισμοί είναι

Α. τα ενθυμήματα, Β. οι γνώμες, Γ. τα ήθη, Δ. τα πάθη 

 

18. Αποφθέγματα είναι

Α. τα ενθυμήματα, Β. οι γνώμες, Γ. τα ήθη, Δ. τα πάθη 

 

19. Ο ρήτορας επιδιώκει να διεγείρει πάθη (παθοποιία) στο(ν)

Α. ρήτορα, αντίπαλο και ακροατή

Β. αντίπαλο και ακροατή

Γ. ακροατή

Δ. αναγνώστη

 

20. Ο ρήτορας επιδιώκει την ηθοποιία του

Α. ρήτορα, αντιπάλου και ακροατή

Β. αντιπάλου και ακροατή

Γ. ακροατή

Δ. αναγνώστη

 

 

Β. ερωτήσεις σύντομης απάντησης

 

1. Ποιοι είχαν δικαίωμα λόγου και ψήφου στην Εκκλησία του Δήμου;

2. Ποιοι μπορούσαν να εκλεγούν ηλιαστές;

3. Ποιοι μπορούσαν να κληρωθούν ηλιαστές;

4. Να αποδώσετε το περιεχόμενο των όρων:

ισηγορία, εικότα, καιρός, χειροτονία, κλεψύδρα, λογογράφος, έντεχνη πίστις, άτεχνη πίστις, σοφιστής, δισσοί λόγοι