ΕΝΙΑΙΟ ΛΥΚΕΙΟ ΒΑΘΕΟΣ ΑΥΛΙΔΑΣ

ΣΧΟΛΙΚΟ ΕΤΟΣ 2009-2010

 

 

 

 

ΤΙΤΛΟΣ:

ΜΕΛΕΤΗ ΣΤΗΝ ΕΞΕΛΙΞΗ ΤΗΣ ΜΟΥΣΙΚΗΣ ΚΑΙ  ΤΩΝ ΜΟΥΣΙΚΩΝ ΟΡΓΑΝΩΝ

 

 

 

 

ΕΡΓΑΣΙΑ ΤΟΥ ΣΤΕΦΑΝΟΥ ΠΑΠΠΑ

ΥΠΕΥΘΥΝΟΣ ΚΑΘΗΓΗΤΗΣ: ΕΥΑΓΓΕΛΟΣ  ΚΑΠΕΝΗΣ

ΦΥΣΙΚΟΣ

 

 

ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΟΣ

 

Σε αυτή την έρευνα θα μελετήσουμε τους διάφορους ρυθμούς που υπήρχαν στην αρχαία εποχή μέχρι σήμερα. Η λέξη μουσική, σύμφωνα με τους αρχαίους Έλληνες ποιητές και φιλοσόφους παράγεται από το «Μούσα». Η λέξη μουσική, στη σημερινή εποχή, σημαίνει την τέχνη των ήχων, αντίθετα με τους αρχαίους Έλληνες οι οποίοι έδιναν στη λέξη μουσική διαφορετικό νόημα, εννοούσαν την αδιάλυτη ενότητα ήχου και λόγου, κάτι που δεν υφίσταται στις μέρες μας.

 

ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΤΟΥ ΣΚΟΠΟΥ ΚΑΙ ΤΩΝ ΚΟΙΝΩΝΙΚΩΝ ΑΝΑΓΚΩΝ ΠΟΥ ΕΞΥΠΗΡΕΤΕΙ Η ΕΡΕΥΝΑ

 

Η μουσική χρησιμοποιείται πολλή στην καθημερινή μας ζωή. Μέσω της μουσικής  εκφράζουμε κάθε συναίσθημα μας. Η μουσική έχει γίνει απαραίτητη στην νέα γενιά και αυτό το βλέπουμε επειδή τα περισσότερα παιδιά αρχίζουν και μαθαίνουν μουσικά όργανα.

Τα συμπεράσματα της έρευνας είναι σημαντικά στο να γνωρίσουμε τα γούστα και της συνήθειες που έχει ο καθένας μας πάνω σε ένα τέτοιο θέμα που εξυπηρετεί άμεσα της ανάγκες μας.

 

ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ ΤΗΣ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑΣ ΠΟΥ ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΕ Ο ΕΡΕΥΝΗΤΗΣ

 

ΔΙΑΓΡΑΜΜΑ ΡΟΗΣ

1.Εισαγωγή στο θέμα της εργασίας

2.Πρόλογος

3.Συγκέντρωση πληροφοριών

4.Καταγραφή πληροφοριών

5.Αποτελέσματα ερωτηματολογίου

6.Συμπεράσματα

7.Βιβλιογραφία

 

 

Η ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ ΣΤΗΝ ΜΟΥΣΙΚΗ

 

 

ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΗΣ ΜΟΥΣΙΚΗΣ
   Η μουσική γεννήθηκε μαζί με τον άνθρωπο, ο οποίος νωρίς άρχισε να ξεχωρίζει αρμονικούς φυσικούς ήχους που τον βοηθούσαν στην παραγωγή και τη ζωή του. Σιγά-Σιγά άρχισε να τον αναπαράγει, να τους ανασυνθέτει δημιουργικά.  Τα μουσικά του δημιουργήματα ο άνθρωπος τα χρησιμοποίησε για να επικοινωνήσει με τους συνανθρώπους του και να εκφράσει το θαυμασμό, την αφοσίωση και την αγάπη.
   Είναι χαρακτηριστικό ότι οι αρχαίοι Έλληνες, παρά την έντονη θρησκευτικότητά τους, Δε δημιούργησαν μυστικιστική μουσική και απέδωσαν θεία προέλευση στη μουσική και όχι μυστηριακή. Αντίθετα, στο Μεσαίωνα, που η μουσική παιδεία είναι ασθενής μέχρι και ανύπαρκτη, κυριαρχεί ο μυστικισμός και η νοσηρότητα.

Ο ορισμός που έχει προταθεί για τη Μουσική από τους εθνομουσικολόγους και τους κοινωνιολόγους της μουσικής είναι "ήχος οργανωμένος με ανθρώπινο τρόπο". Η Δυτική Μουσική ορίζεται συχνά ως η Τέχνη και η Επιστήμη που ασχολείται με τους ήχους. Ως Επιστήμη, εξετάζει την προέλευση, την παραγωγή, τη διάταξη, το ύψος, τη διάρκεια, την ένταση και τη χροιά των ήχων, καθώς και τη μεταξύ τους σύνδεση.

Η στενή σχέση που είχε και έχει ο άνθρωπος με τη μουσική, επιβεβαιώνεται από το πλήθος των συνθέσεων που υπάρχουν, για κάθε περίσταση της ζωής: θρησκευτικοί ύμνοι, χοροί, φυσιολατρικά τραγούδια, μοιρολόγια, νανουρίσματα, εμβατήρια

  του γλεντιού, που μιλούν για τις χαρές και τις λύπες, από τη γέννηση ως τον θάνατο, μέχρι τα μνημειώδη έργα υψηλής διανοητικής σκέψης.

Την αξία της κατανόησαν και ύμνησαν μεγαλοφυΐες του πνεύματος, όπως, ο Σωκράτης, ο Πλάτωνας, ο Πυθαγόρας

 

 

Η μουσική αναφέρεται και ως η Απολλώνια Τέχνη, εκείνη που οι εννέα Μούσες επέλεξαν να φέρει το όνομά τους. Με αυτήν την έννοια, η μουσική είχε μια πολύ διαφορετική σημασία από την σημερινή χρήση του όρου, περιλαμβάνοντας όλες εκείνες τις τέχνες, οι οποίες βρίσκονταν υπό την προστασία των Μουσών. Κυρίως όμως με τον όρο Μουσική, οι Έλληνες κατά την αρχαϊκή και κλασική εποχή εποχή εννοούσαν τον μουσικά προκαθορισμένο στίχο, όπως αυτός εμφανιζόταν στα διάφορα ποιητικά είδη και κυρίως στη λυρική ποίηση

        Όσον αφορά στα μουσικά όργανα που χρησιμοποιούνταν κατά την αρχαιότητα, όργανα όπως η λύρα και αυλός

                                                          

 

   Τα αρχαιότερα δείγματα μουσικού πολιτισμού τα βρίσκουμε στους Αιγυπτίους της προϊστορικής εποχής, 5000-4000 π.Χ., από την αγγειογραφία τους που παριστάνει κρουόμενα όργανα. Αυτά είναι τα πρώτα και μόνα που βρέθηκαν για εκείνη την εποχή. Προγενέστερα μέχρι στιγμής δεν έχουν βρεθεί. Ο άνθρωπος από τα πρώτα του βήματα άρχιζε να κατασκευάζει εργαλεία και μουσικά όργανα.


 

ΚΕΦΑΛΑΙΟ   1

ΤΑ ΜΟΥΣΙΚΑ ΟΡΓΑΝΑ ΑΛΛΩΝ ΧΩΡΩΝ

 

  Τα κρουστά των Αιγυπτίων ήταν: κρόταλα, κύμβαλα, σείστρα, τύμπανα κλπ. Αυτά συναντώνται σε όλους τους αρχαίους λαούς. Και σήμερα, ακόμη είναι τα πρότυπα της κατηγορίας των κρουστών μουσικών οργάνων. Η δεύτερη κατηγορία ήταν οι αυλοί, απλοί, διπλοί, τριγωνικοί. Πολυάριθμες παραλλαγές της άρπας, της κιθάρας κλπ. Είναι η Τρίτη κατηγορία. Επίσης και η Ινδία είχε αντιπροσωπευτικά            έγχορδα όργανα  όπως το μπίν, η βίνα, το σιτάρ και το σάροντ. Όλα αυτά τα όργανα εκτελούν τις μελωδικές γραμμές μιας σύνθεσης, ενώ το όργανο ταμπούρα συνήθως τα συνοδεύει, παράγοντας έναν βόμβο χαρακτηριστικό στοιχείο της ινδικής μουσικής.

 

  

Ο Ραβί Σανκάρ με το σιτάρ του (Pandit Ravi Shankar, France, Ocora, Distribution, Harmonia Mundi, p1995.)

 Έγχορδο όργανο tambura (ταμπούρα)

Έγχορδο όργανο sarod (σάροντ)

 

Κρουστά  

Τα κρουστά όργανα κατέχουν βασική θέση στη μουσική της Ινδίας, καθώς φέρουν την κύρια ευθύνη για την τήρηση των τάλα, όλων δηλαδή των ρυθμικών στοιχείων μιας σύνθεσης. στην κατηγορία των ιδιόφωνων κρουστών το πιο διαδεδομένο είναι τα κύμβαλα (talam) με τον κουδουνιστό τους ήχο.

 

 

 

Κρουστό όργανο khol

Κρουστό όργανο mridangam

Κρουστά όργανα tamblas

ΚΕΦΑΛΑΙΟ 2

Η ΕΞΕΛΙΞΗ ΤΗΣ ΜΟΥΣΙΚΗΣ

1) Αρχαϊκή εποχή (8ος-7ος π.Χ. αιώνας).

Το πέρασμα από τα μυθολογικά χρόνια στην αρχαϊκή εποχή συνδέεται στη μουσική με τον Όλυμπο, έναν αυλητή ανάμεσα σε μύθο και ιστορική πραγματικότητα, τον οποίο η αρχαία παράδοση θεωρεί θεμελιωτή της αυλητικής τέχνης και στον οποίο αποδίδεται η εισαγωγή στην Ελλάδα της οργανικής μουσικής των Φρυγών.

Κέντρο μουσικής ανάπτυξης στην εποχή αυτή είναι η Σπάρτη και ακμάζουν οι μουσικοί: Τέρπανδρος από τη Λέσβο, Κλωνάς, Αρχίλοχος και Όλυμπος.

Τα μουσικά όργανα βρίσκονται ακόμα σε μάλλον πρωτόγονη μορφή, η θεωρία της μουσικής δεν έχει αναπτυχθεί και δεν έχει ακόμα ανακαλυφθεί σύστημα μουσικής γραφής.

2) Πρώτη κλασική εποχή (7ος- τέλη του 6ου π.Χ. αιώνα).

Κέντρο εξακολουθεί να είναι η Σπάρτη, ενώ αρχίζει να προβάλλει περισσότερο η Αθήνα. Η μουσική παύει να είναι αποκλειστικότητα των ιερατείων και της μαγείας και εντάσσεται στη ζωή της πόλης ως μέσο παιδείας. Από την εποχή αυτή και μετά υπάρχουν όλο και περισσότερα εικονογραφικά τεκμήρια. ή σε ολόκληρα αγγεία και δείχνουν σκηνές της μουσικής ζωής τόσο σχετικές με τη λατρεία όσο -αυτό δε είναι πολύ σημαντικό- και από την ιδιωτική ζωή. ή σε ολόκληρα αγγεία και δείχνουν σκηνές της μουσικής ζωής τόσο σχετικές με τη λατρεία όσο -αυτό δε είναι πολύ σημαντικό- και από την ιδιωτική ζωή.

 

Τον 7ο και περισσότερο τον 6ο αιώνα

Κατά την αντίληψη της αρχαϊκής και της κλασικής εποχής η λέξη μουσική δεν αναφέρεται αποκλειστικά στην τέχνη των ήχων αλλά στο σύνολο των πνευματικών ικανοτήτων του ανθρώπου και σε κάθε τέχνη που ήταν υπό την προστασία των Μουσών, ιδιαίτερα στην λυρική ποίηση. Έτσι οι μουσικές μορφές, είναι για μας σήμερα κατ' αρχάς ποιητικές μορφές, είδη ποιημάτων.

Στην πρώτη κατηγορία (τραγούδια για θεούς) ανήκουν κατ' εξοχήν ο ύμνος, ο παιάνας, ο διθύραμβος κ.ά.

Ο ύμνος είναι ένα χορικό ή μονωδικό τραγούδι (ποίημα) με παρακλητικό ή δοξαστικό χαρακτήρα για κάποιον θεό.

Ο παιάνας ήταν ύμνος που αποδίδονταν από χορούς ανδρών ή γυναικών για τον Απόλλωνα και την Άρτεμη σε κρίσιμες περιστάσεις και για τη λύτρωση από συμφορές. Οι παιάνες για τον Απόλλωνα αποδίδονταν από ανδρικό χορό, ενώ οι παιάνες για την Άρτεμη από γυναικείο. Τελικά ο παιάνας εξελίχθηκε σε φόρμα πολλών ειδών (πολεμικός, ευχαριστήριος, επιτραπέζιος), ενώ σταδιακά άρχισε να απευθύνεται και σε άλλους θεούς.

Ο διθύραμβος είναι χορικό τραγούδι κυρίως προς τιμήν του Θεού Διονύσου. Διασώζονται πλήρεις διθύραμβοι του ποιητή Βακχυλίδη και μεγάλα αποσπάσματα διθυράμβων του Πινδάρου.

Στα τέλη του 6ου /αρχές του 5ου αιώνα π.Χ.

 

Γεννιέται η αττική τραγωδία. Επίσης αναπτύσσεται το λυρικό τραγούδι.

Η αττική τραγωδία ήταν ένα μουσικό έργο με την αρχαία ελληνική σημασία της λέξης, δηλαδή ένωση μουσικής, ποιητικού λόγου και χορού. Ως καλλιτεχνικό είδος είναι οπωσδήποτε το υψηλότερο επίτευγμα αυτής της αξεχώριστης ενότητας των τριών στοιχείων της αρχαίας ελληνικής μουσικής.


 

ΚΕΦΑΛΑΙΟ 3

Η ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ ΤΟΥ ΜΠΑΡΟΚ

Με τον όρο Μπαρόκ (Baroque) αναφερόμαστε είτε στην ιστορική περίοδο 1600 - 1750 που ακολούθησε την Αναγέννηση είτε στο συγκεκριμένο καλλιτεχνικό ύφος που διαμορφώθηκε την περίοδο αυτή. Το ύφος του Μπαρόκ αποτέλεσε ένα νέο τρόπο έκφρασης που γεννήθηκε στη Ρώμη της Ιταλίας, απ' όπου εξαπλώθηκε σχεδόν σε ολόκληρη την Ευρώπη. Χαρακτηρίστηκε από ένα έντονο δραματικό και συναισθηματικό στοιχείο, ενώ εφαρμόστηκε κυρίως στην αρχιτεκτονική, τη γλυπτική και τη μουσική, αλλά συναντάται παράλληλα και στη λογοτεχνία ή τη ζωγραφική. Σκοπός του μπαρόκ είναι πρωτίστως να εντυπωσιάσει καθώς και να εξυψώσει τον άνθρωπο μέσα από τα πάθη και τα συναισθήματα του. Σε αντίθεση με τις ιδεολογικές αρχές του ρομαντικού κινήματος, ο άνθρωπος δεν εκλαμβάνεται ως μονάδα αλλά ως μέρος ενός συνόλου. όρος μπαρόκ προέρχεται πιθανότατα από την πορτογαλική λέξη barocco, που σημαίνει το ακανόνιστο μαργαριτάρι και ως επίθετο δηλώνει γενικά την έννοια του ασυνήθιστου ή παράδοξου. Η επιτυχία του Μπαρόκ οφείλεται σε ένα μεγάλο βαθμό και στην στήριξη της Καθολικής εκκλησίας, η οποία χρησιμοποίησε την τεχνοτροπία του και το δραματικό του ύφος.Το μπαρόκ ύφος δεν επηρέασε μόνο τις εικαστικές τέχνες αλλά επηρέασε σε μέγιστο βαθμό και τη μουσική. Οι μεγαλύτερες κατακτήσεις της Μπαρόκ μουσικής περιλαμβάνουν την ανάπτυξη του λυρικού θεάτρου, του μουσικού είδους της όπερας και του ορατόριου. Βασικά χαρακτηριστικά της μπαρόκ μουσικής είναι:

Η μπαρόκ μουσική είναι έντονα συνδεδεμένη και με το χορό. Ειδικότερα, ως τμήματα της μπαρόκ σουίτας, εντάσσονται πολλοί χοροί όπως η γκαβότ (gavotte) ή η μπουρέ (bure).

Σημαντικοί συνθέτες της μπαρόκ μουσικής θεωρούνται οι:


 

ΚΕΦΑΛΑΙΟ 4

ΤΑ ΣΗΜΕΡΙΝΑ ΟΡΓΑΝΑ

Τα σημερινά όργανα έχουν εξελιχθεί σχετικά με τα παλαιότερα σε μεγάλο βαθμό όσο αφορά τον ήχο. Σε γενικές γραμμές τα σύγχρονα  όργανα σε σχέση με τα παλαιότερα έχουν αναπτυχθεί σε όλες τις κατηγορίες. Κάποια όργανα είναι : Το drum set που πρωτοεμφανίστηκε το 1880 όταν οι μπάντες της εποχής μετέφεραν την μουσική τους από τις παρελάσεις στις κλειστές αίθουσες. Οικονομικοί λόγοι αλλά και ο περιορισμένος χώρος απαιτούσαν έναν μόνο μουσικό που να συνδυάζει και να παίζει με επιτυχία όλα τα παραδοσιακά κρουστά μπάντας(ταμπούρο, κάσα, πιάτα). Έτσι τα πεντάλ, με τα οποία τα πόδια θα μπορούσαν να χρησιμοποιούνται όπως και τα χέρια, απέκτησαν μεγάλη σημασία.

ΗΛΕΚΤΡΙΚΗ ΚΙΘΑΡΑ


Η εταιρία Rickenbacker κατασκεύασε το 1931 την πρώτη ηλεκτροακουστική κιθάρα με κάψα. Ακολούθησε η Gibson το 1935 με το πρώτο
σκάφος (hollow body) την φημισμένη ES150 που χρησιμοποιούσε τους μαγνήτες ʽCharlie Christianʼ. Αυτός ο τύπος κιθάρας είναι ακόμη δημοφιλής στην Τζαζ. Αντίθετα στην ρόκ μουσική οι μεγαλύτερες εντάσεις δημιουργούσαν

μικροφωνισμούς λόγω της ύπαρξης του αντηχείου. Έτσι το 1948 η εταιρία Fender κατασκεύασε την πρώτη κιθάρα με συμπαγές σώμα, την Telecaster.

Η ηλεκτρική κιθάρα κατέχει πολύ σημαντικό ρόλο στην εξέλιξη της μοντέρνας μουσικής του 20ου αιώνα. Ο ενισχυμένος ήχος και η δυνατότητα χρήσης εφέ την καθιστά κυρίαρχο όργανο σε όλα τα είδη μοντέρνας μουσικής (Τζαζ, ρόκ, μπλουζ, σόουλ, φάνκ, λάτιν, πόπ κτλ).

 

ΗΛΕΚΤΡΙΚΟ ΜΠΑΣΟ

Το πρώτο ηλεκτρικό μπάσο κατασκευάστηκε από τον Leo Fender το 1951. Έγινε αμέσως πολύ δημοφιλές γιατί μεταφερόταν εύκολα, τα τάστα εξασφάλιζαν την τονική ακρίβεια του παραγόμενου ήχου και η έντασή του με τον κατάλληλο ενισχυτή ήταν πολύ μεγαλύτερη από το κοντραμπάσο. Στην Τζαζ είναι λιγότερο δημοφιλές αν και πολλοί μπασίστες χρησιμοποιούν σήμερα και τα δύο όργανα ανάλογα με τις μουσικές απαιτήσεις. Το ηλεκτρικό μπάσo δίνει την δυνατότητα στον μουσικό να χρησιμοποιήσει διάφορα ηλεκτρονικά εφέ, ακριβώς όπως και στην ηλεκτρική κιθάρα.
Αυτά είναι τα συνηθισμένα όργανα που χρησιμοποιούνται στα σύγχρονα μουσικά σύνολα και στις συναυλίες.


 

 

Κεφάλαιο 5

Δημιουργία ήχου μέσω υπολογιστή

 

Μέσω των υπολογιστών μπορούμε να φτιάξουμε μουσική. Μέσω των υπολογιστών μπορούμε μέχρι και να συνδυάσουμε ήχους. Εκτός από τον υπολογιστή χρησιμοποιούμε και μηχανήματα που μας βοηθούν στη μίμηση κάποιον οργάνων. Όσον αφορά τον τρόπο μετάδοσης των πληροφοριών του πρωτοκόλλου MIDI, επιλέχθηκε ο σειριακός και όχι ο παράλληλος. Αν και η σειριακή μετάδοση είναι αισθητά πιο αργή από την παράλληλη[1], ταυτόχρονα όμως είναι πιο οικονομική, άρα και προσιτή στον μέσο καταναλωτή. Πράγματι, η επιλογή αυτή δικαίωσε τους τεχνικούς καθώς, η οικονομικότερη λύση βοήθησε στην γρηγορότερη διάδοση της τεχνολογίας.

Synthesizer επικοινωνούν με διασύνδεση MIDI

Το διασυνδετικό MIDI έχει πλέον ζωή περίπου 25 χρόνων, από τις αρχές της δεκαετίας του '80 και προέκυψε από την ανάγκη εύρεσης ενός κοινά αποδεκτού τρόπου επικοινωνίας ανάμεσα στις συσκευές των διάφορων κατασκευαστών ώστε να επιτευχθεί ένα μεγαλύτερο άνοιγμα στην αγορά που είχε βρεθεί σε αδιέξοδο.

Ρυθμομηχανή (Drum machine) με MIDI

Μέχρι τότε, κάθε κατασκευαστής υιοθετούσε τον δικό του τρόπο επικοινωνίας για τις συσκευές της εταιρείας του και δεν φαινόταν με ποιο τρόπο θα μπορούσαν να εκμεταλλευτούν την επερχόμενη άνοδο των προσωπικών υπολογιστών, και ενώ η απουσία κοινής γλώσσας επικοινωνίας των μηχανημάτων διαφορετικών εταιρειών οδηγούσε σε μια κλειστή αγορά.

Έτσι, ειδικοί προερχόμενοι από τους τότε μεγάλους κατασκευαστές ηλεκτρονικών οργάνων, συνεργάστηκαν ώστε να πετύχουν την επικοινωνία των μικροεπεξεργαστών που όλα σχεδόν τα μουσικά όργανα διέθεταν την εποχή εκείνη. Αυτό οδήγησε σε μια μεγάλη επιτυχία όπου δύο διαφορετικοί συνθετητές (synthesizer) συνδεδεμένοι με καλώδιο, μπόρεσαν να αναγνωρίσουν τα μεταδιδόμενα μηνύματα ο ένας του άλλου ώστε, να μπορούν να παιχτούν νότες και εντάσεις στο κλαβιέ (πλήκτρα) του ενός και να αναπαράγονται ταυτόχρονα από το άλλο, ακριβώς σαν να παίζονταν στα δικά του πλήκτρα.

Synthesizer νέας τεχνολογίας

Πλέον τα όργανα μπορούσαν να επικοινωνούν με μια κοινή γλώσσα και για πρώτη φορά, τα χαρακτηριστικά μιας μουσικής εκτέλεσης, όπως π.χ. το ύψος των ήχων που παίζονται, η έντασή τους κ.ά., μεταδίδονται υπό μορφή πληροφόρησης από και προς διαφορετικές συσκευές ή προσωπικούς υπολογιστές.

Λειτουργία

Το διασυνδετικό MIDI αποτελείται από το πρωτόκολλο επικοινωνίας     και το υλικό του μέρος. Το πρώτο, περιέχει τις εντολές  που χρειάζονται για την "περιγραφή" μιας μουσικής εκτέλεσης, ενώ το δεύτερο, αναφέρεται στα χαρακτηριστικά των κυκλωμάτων που παράγουν και ερμηνεύουν την πληροφόρηση MIDI και προσδιορίζει τον τύπο των συνδέσεων και το είδος των καλωδίων που πρέπει να χρησιμοποιηθούν.

 

Στα προγράμματα εγγραφής, το κάθε "κανάλι" όπως λέγεται, είναι οπτικοποιημένο και αντιπροσωπεύεται από μία χρωματιστή λωρίδα η οποία στην ειδική ορολογία ονομάζεται "channel strip" (δηλ. η λωρίδα του καναλιού).

MIDI Κανάλια

Οι προδιαγραφές του MIDI έχουν προβλέψει ώστε οι MIDI πληροφορίες να μπορούν να μεταδοθούν σε μέχρι και 16 διαφορετικά "κανάλια". Τα σύγχρονα Synthesizer είναι όλα εξοπλισμένα με τη δυνατότητα αυτή.

Τα MIDI κανάλια προσφέρουν την πολύ σημαντική υπηρεσία της ταυτόχρονης αναπαραγωγής 16 διαφορετικών ήχων από ένα και μόνο synthesizer αλλά και άλλες που θα δούμε παρακάτω.

Για παράδειγμα, ας πούμε ότι ένας χρήστης που συνθέτει με τη βοήθεια Η/Υ τη μουσική του, κατέχει τον παρακάτω εξοπλισμό:

 

Χρησιμότητα

Προγράμματα μουσικής σημειογραφίας

Ο μουσικός που θα γνωρίσει τις συγκινήσεις που προσφέρει το MIDI, είναι πολύ δύσκολο να φανταστεί τον κόσμο χωρίς αυτό. Οι δυνατότητες που ανοίγονται είναι τεράστιες σε κάθε τομέα της μουσικής: διδασκαλία, σύνθεση, μάθηση, διασκέδαση. Οι δημιουργοί λογισμικού έχουν αναπτύξει κάθε δυνατή πλευρά της μουσικής μέσω ειδικών προγραμμάτων και για κάθε επίπεδο αγοραστικής δύναμης.

Οι κυριότερες κατηγορίες λογισμικού που θα μπορούσε κάποιος να βρει σήμερα είναι:

] Προγράμματα μουσικής σημειογραφίας (Notation Software)

Τα προγράμματα αυτά επιτρέπουν την ηλεκτρονική εισαγωγή (μέσω MIDI) και επεξεργασία, της μουσικής σημειογραφίας.

Προγράμματα μουσικής εγγραφής

Τα προγράμματα αυτά επιτρέπουν στον συνθέτη να καταγράψει τη μουσική του, στον δάσκαλο να ετοιμάσει μουσικά παραδείγματα ασκήσεων ή ενορχηστρώσεων, στον μαθητή να λύσει τις μουσικές του.

Προγράμματα μουσικής εγγραφής

Τα προγράμματα αυτά επιτρέπουν στον συνθέτη να καταγράψει τη μουσική του, στον δάσκαλο να ετοιμάσει μουσικά παραδείγματα ασκήσεων ή ενορχηστρώσεων, στον μαθητή να λύσει τις μουσικές του ασκήσεις στη μουσική Θεωρία, Αρμονία, Αντίστιξη, Χορωδία κ.λπ.

Προγράμματα μουσικής εκπαίδευσης

Εδώ ανήκουν κατάλληλα προγράμματα που θα βοηθήσουν χωρίς ή και μαζί με έναν δάσκαλο, στο να αποκτηθεί το υψηλότερο δυνατό επίπεδο τεχνικής και μουσικής γνώσης με προγράμματα που:

ασκήσεις στη μουσική Θεωρία, Αρμονία, Αντίστιξη, Χορωδία κ.λπ.

Προγράμματα επεξεργασίας-ταξινόμησης ήχων

Πρόκειται για ειδικό λογισμικό που παρέχεται από τις εταιρείες που κατασκευάζουν τα μουσικά όργανα ή και από τρίτες εταιρείες και βοηθά στη γρήγορη επεξεργασία των ήχων που διαθέτει ο συνθετητής στη μνήμη του και την αποθήκευση αυτών. Ο βασικός σκοπός των προγραμμάτων αυτών είναι να παρακάμψουμε τη συνήθως μικρή οθόνη του synthesizer και τα πολλαπλά πατήματα κουμπιών που απαιτούνται και να κάνουμε όλη την εργασία στη μεγάλη οθόνη του υπολογιστή με τη βοήθεια του ποντικιού. Οι νέοι ή οι επεξεργασμένοι ήχοι μπορούν και αποθηκεύονται όπως οποιαδήποτε άλλα αρχεία σε κάποιο μαγνητικό μέσο και αποστέλλονται ξανά προς τη μνήμη του synthesizer, μέσω MIDI, όταν τους χρειαστούμε. Όταν μιλάμε για επεξεργασία ενός ήχου από συνθετητή, εννοούμε π.χ. τη διαδικασία όπου ένας ήχος πιάνου μπορεί να αλλαχτεί με την προσθήκη βάθους ή άλλου ηχητικού εφέ.

 

Σε αυτό το μέρος της εργασίας έχει δημιουργηθεί ένα ερωτηματολόγιο που μας δείχνει τα αποτελέσματα και της μετρήσεις που έγιναν πάνω στο θέμα της μουσικής σε ένα μεγάλο σύνολο μαθητών. Με αυτόν τον τρόπο ανακαλύπτουμε τις συνήθειες που έχει ‘ένα μέρος ενός κοινωνικού συνόλου πάνω σε ένα τέτοιο ψυχαγωγικό θέμα.


 

 

ΕΡΩΤΗΜΑΤΟΛΟΓΙΟ

1.     Ποια ηλεκτρικά όργανα προτιμάτε περισσότερο;

Α) ηλ.κιθάρα-drums   B) drums-μπάσο    Γ) ηλ.κιθάρα-μπάσο    Δ)Κανένα από αυτά

 

2.     Ποια κλασσικά όργανα προτιμάτε περισσότερο;

Α)Κιθάρα-πιάνο  Β)Πιάνο-τρομπέτα  Γ)Κιθάρα βιολί  Δ)Κανένα από αυτά

 

3.Τι μουσική ακούτε;

Α) ροκ   Β) μεταλ Γ) Παραδοσιακά Δ) Κλασσική Ε)Τίποτα από αυτά

 

4.Το εκκλησιαστικό όργανο είναι:

Α) Είδος πιάνου Β) Είδος κιθάρας Γ) Είδος βιολιού

Δ) Τίποτα από τα παραπάνω     

 

    5.Η ποιότητα των τραγουδιών στην σημερινή εποχή είναι:

    Α)Πολύ καλύτερη Β)Λίγο καλύτερη Γ) Καθόλου καλή

 

    6.Γνωρίζεται την μουσική παράδοσης της χώρας μας:

    Α)Πολύ Καλά Β)Λίγο Γ)Καθόλου

 

    7.Τα ηλεκτρικά όργανα είναι σε ήχο:

     Α)Καλύτερα Β)Τα ίδια Γ)Χειρότερα

 

    8.Μπορείται μέσω κονσόλας:

    Α)Να φτιάξετε ήχο Β)Να συνδέσετε ήχο

 

    9.Μπορείτε μέσω του υπολογιστή:

    Α)Να επεξεργαστείτε ήχους Β)Να αναπαράγεται ήχους χωρίς όργανα

 

   10. Μπορείτε να φτιάξετε ευκολότερα μουσική μέσω:

Α)Οργάνων Β)Μέσω υπολογιστή Γ)Μέσω άλλων μηχανημάτων

 

    11.To μπαρόκ είναι:

     Α)Τέχνη Β)Είδος μουσικής Γ)Κανένα από αυτά

 

   12.Μπορείτε να επεξεργαστείτε ήχους εκτός με τον υπολογιστή και με:

   Α)Synthesizer B)Ρυθμομηχανή Γ)Τίποτα από αυτά

  


 

Συμπεράσματα

Οι ανάλογες μετρήσεις που έγιναν μας έδειξαν ότι:

1.To 80% προτιμάει τα ηλεκτρικά όργανα παρά τα κλασσικά

2.Το 5% ακούει παραδοσιακά, το 20% ροκ, το 60% τίποτα από τα παραπάνω είδη και το 15% ακούει μέταλ

3.Το 30% πιστεύει ότι η ποιότητα των τραγουδιών είναι πολύ καλύτερη, το 40% είναι λίγο καλύτερη και το 30% καθόλου καλή

4.Το 30% γνωρίζει την μουσική παράδοση της χώρας πολύ καλά, το 15% καθόλου και το 55% λίγο

 

Βιβλιογραφία

Ιστοσελίδες από το Google

http://el.wikipedia.org